Jacqueline Oskamp

muziek – journalistiek – cultuurpolitiek

Foto: Joyce Vanderfeesten

Muziek is de grote liefde van mijn leven, politiek en samenleving hebben mijn grote interesse. Van 1982 tot 1988 studeerde ik politicologie aan de UvA, daarna rolde ik in de muziekjournalistiek. Ik schreef voor De Groene Amsterdammer, de Volkskrant, Vrij Nederland, en in opdracht van uiteenlopende culturele instellingen en muziekensembles.

Ik werkte bij Huis aan de Werf in Utrecht als muziekprogrammeur en maakte deel uit van diverse jury’s, besturen en commissies. Bemoeienis met tal van NPS-televisieprogramma’s over muziek leidde uiteindelijk tot de door mij geregisseerde documentaire over de componist en multimediale kunstenaar Dick Raaijmakers: Op zoek naar een vergeten toepassing (2000).

Van 2003 tot 2013 maakte ik deel uit van de radioredactie van de Boeddhistische Omroep. Mijn affiniteit met het zenboeddhisme, mijn kennis van kunst en maatschappij en jarenlange ervaring in de journalistiek, kwamen op een organische manier samen.

Tegenwoordig leg ik mij toe op het schrijven van boeken en langere publicaties, waarin ik de inzichten probeer te verwoorden die ik gedurende 25 jaar journalistiek heb verworven.

LOPENDE ZAKEN

Op dit moment doe ik research voor een biografie over Louis Andriessen (1939-2021). In de loop van de jaren zijn er, vooral in het buitenland, verschillende boeken over zijn muziek verschenen, maar een biografie – waarin leven en werk aan elkaar worden gespiegeld – bestaat nog niet. De afgelopen jaren probeerde ik zoveel mogelijk getuige te zijn van bijzondere evenementen, zoals de New Yorkse première in oktober 2018 van zijn orkestwerk Agamemnon, dat werd uitgevoerd door de New York Philharmonic o.l.v. Jaap van Zweden en de première van May in de ZaterdagMatinee op 5 december 2020. Tijdens de lockdown heb ik Andriessens privé-archief bestudeerd. Daarnaast spreek ik met de mensen die Andriessen in zijn jonge jaren hebben meegemaakt. In de zomer van 2021 heb ik een maand archiefonderzoek gedaan in Basel, waar zijn muzikale nalatenschap is ondergebracht bij de Sacher Stiftung.

Het boek zal in 2025 verschijnen bij Ambo|Anthos.