Onder stroom

In Onder stroom schetst Jacqueline Oskamp de geschiedenis van de elektronische muziek in Nederland. Terwijl vanaf 1950 in Frankrijk en Duitsland dictatoriale persoonlijkheden aan het werk zijn, zoals Pierre Boulez in Parijs en Karlheinz Stockhausen in Keulen, treffen we in Nederland een anarchistisch rommeltje aan van professionele en privéstudios bevolkt door een handvol flamboyante talenten.

Een utopisch geloof in de techniek kleurt de opkomst van de elektronische muziek. Experimentele componisten herkennen in die techniek het perfecte instrument om het naoorlogse levensgevoel uit te drukken: rationeel en boordevol letterlijk ongehoorde mogelijkheden.

In zes kleurrijke portretten van pioniers – onder wie Ton Bruynèl, Dick Raaijmakers en Michel Waisvisz – beschrijft Jacqueline Oskamp op aanstekelijke wijze de ontwikkelingen in de elektronische muziek. Het resultaat is een prachtig boek dat een blik werpt op de muzikale avant-garde van de tweede helft van de twintigste eeuw.

DE PERS OVER ONDER STROOM:

**** ‘Ze toont bij haar geschiedschrijving en portretting een fijne neus voor de anekdote. Jacqueline Oskamp heeft het hedendaags componeren goed in kaart gebracht.’

de Volkskrant

‘De afwisseling van geschiedenis, persoonlijke portretten en actualiteit maakt het boek bijzonder leesbaar.’

NRC Handelsblad

‘Vaak genoeg slaagt Oskamp erin ons een goed idee te geven van de muziek die ze beschrijft, en doet ze watertanden naar een live-uitvoering ervan.’

Ons Erfdeel

*** ‘Haar exposé behandelt behalve muziek ook creativiteit tegen de verdrukking in.’

Vrij Nederland

**** ‘Er bestaat geen lastiger muziek om over te schrijven dan elektronische muziek. Toch is het journaliste Jacqueline Oskamp gelukt er een boek van 251 pagina’s over te vullen.’

het Parool

‘…boordevol kostelijke anekdotes van onder meer Ton Bruynèl. Dit boek gaat over kleurrijke pioniers met een waslijn in hun studio, waar ze reepjes tape in de juiste volgorde hingen…’

Luister

 Oskamp heeft een aangename, heldere en onderhoudende stijl, die een passie voor elektronische muziek verraadt, zonder dat ze haar persoonlijke voorkeuren te veel laat doorschemeren. Ik heb het in één ruk uitgelezen.’

Interface

‘Er wordt veel overhoop gehaald en in perspectief geplaatst in het boek – al zal elke liefhebber over persoonlijke voorkeuren meer willen lezen.’

Gonzo

 ’… ik heb het met stijgende bewondering tot me genomen. Anders gezegd: er zijn proefschriften die met minder zorg, liefde en graafwerk zijn bejegend dan dit survey over muziek die door velen toch als marginaal wordt beschouwd.’

Jazzbulletin